Česká golfová federace

Studijní materiály

Proč nás po golfu bolí záda?

Proč nás po golfu bolí záda?

Jaký je nejčastější důvod návštěvy fyzioterapeuta? Věděli jste, že osmdesát procent amatérských golfistů má dle statistik potíže se zády? Zajímá vás, jak preventivně bolestem zad předcházet? Odpovědi nejen na tyto otázky najdete v článku fyzioterapeutky Sendi Lagatorové.

Při golfovém švihu dochází k velkým tlakovým a torzním silám na obratle bederní páteře. Tlakové síly působící v úrovni třetího a čtvrtého bederního obratle dosahují během golfového švihu až osminásobku tělesné váhy hráčů. Není tedy překvapující, že k nejčastějším potížím u golfistů patří právě bolest v oblasti bederní páteře.

Na základě analýz sil vzniklých během golfového švihu je prokazatelné, že opakované namáhání bederní páteře vystavuje golfistu riziku svalového přetížení, výhřezu meziobratlové ploténky, kompresních zlomenin obratlů a artropatie facetových kloubů.

Golfový švih je koordinačně náročný pohyb a rozděluje se na několik fází. Švih k míči a úder do míče (tzv. impakt) jsou fáze největší svalové aktivity, avšak největší tlak na bederní obratle vzniká při samotném došvihu. U amatérských hráčů vznikají bolesti zad zejména při nesprávně vedeném švihu, zatímco u výkonnostních hráčů vznikají bolesti spíše při chronickém přetěžování.

S bolestí v oblasti bederní páteře přicházejí především muži. Je to hlavně kvůli rozdílné svalové konstituci dané především testosterony. Ženy jsou náchylnější spíše k bolestem v oblasti lokte a zápěstí, jelikož mají „volnější“ vazy.

Golf je sport, kterému většina hráčů úplně propadne. Patří mezi ně však z větší části lidé, kteří mají sedavé zaměstnání. Jsou téměř celý den v kanceláři a pak si jedou odpálit na driving range minimálně 100 míčků. Největší chybou je podcenění řádného rozcvičení a strečinku před prvním odpalem.

Někteří lidé to řeší prášky či náplastmi proti bolesti, jiní navštíví fyzioterapeuta. Většinou se pak bolesti stejně opakují, jelikož nemají dostatečně zajištěnou stabilizaci trupu, kterou je potřeba si vybudovat dlouhodobějším cvičením pod vedením fyzioterapeuta.

Dále je důležitá úprava samotné techniky golfového švihu, kdy se již při základním postoji snažíme o neutrální postavení pánve. Spolupráce fyzioterapeuta s golfovým trenérem je proto správnou cestou ke zdravému golfovému švihu.

 

Mgr. Sendi Lagatorová, fyzioterapeutka
(Titleist Performance Institute Medical Professional)

Reklama
NHGNHG
NHG